Grönland »
Svalbard »
Antarktis »
Alaska »
Företag- och gruppresor »

Fakta & restips »

Följ oss på Facebook

Hämta Acrobat Reader

Reseberättelse för Kajakexpedition med kryssning på Svalbard - Mats Berglind

Alla bilder på denna sida kommer från Mats Berglind.

"Här kommer en kort beskrivning av resan till Svalbard. jag gjorde sommaren 2016 Jag har utelämnat den del som rör själva kryssningen och går här mest  igenom den del som rör själva kajakexpeditionen.

Kombinerad kajak- och kryssningsexpedition på Svalbard, 13 dagar (7002)

Bilden på Mats är tagen efter ett uppfriskande dopp vid campen de satt upp vid Nordvågen

Paddling framför Blomstrandsglaciären

Det var en mycket bra och spännande resa som jag kan rekommendera alla som är intresserade av Arktisk natur och historia samt att paddla kajak och bo i tält.

Att börja med kryssningen var intressant och lyckad, då man fick tid att bekanta sig med miljön och den intressanta historien om livet på Svalbard.
MS Nordstjernen är en mycket fin och vacker båt med bra besättning och utsökt mat. Kunniga guider gjorde landstigningarna, ca 2 per dag, intressanta och givande. Jag hade läst boken "Breven från Arktis. Dagböcker och brev från fångstmän 1834-1926" av Rolf Kjellström innan vilket jag kan rekommendera då flertalet platser vi besökte har en intressant historia beskriven i boken. Även om guiderna berättar en del av historien så blir den så mycket mer påtaglig när man har läst om strapatserna på liv och död som personerna själva har beskrivit det.

Besöket i Ryska Barentsburg var intressant och lite som att komma tillbaka till det gamla Sovjetunionen. Men det var ändå en ganska modern stad. Besöket avslutades med en timmes traditionell musik och dans. På väg ut ur Isfjorden såg vi 3 st blåvalar och på ön Moffen låg valrossar men fartyget fick inte gå närmare än 300m p g a fågellivet. Den fräna lukten från valrossarna kändes mycket väl även på långt håll.

Kajakpaddlingen i Krossfjorden var som en expedition då guiden, Stephane inte hade paddlat där förut, men landstigit på flertalet platser från båt och var väl förtrogen med miljön. Han var mycket kunnig och bra och har arbetat som guide varje sommar sedan 2003. Det kändes säkert trots risken för isbjörn . Vi var bara 3 st. Förutom guiden Stephane så var det Justine från London och jag. Vi paddlade i en fantastisk natur med hela 6 st glaciärer och ett rikt djurliv.

Vi blev avsläppta kl 7 på måndag morgon utan frukost och det duggregnade. Det första vi gjorde var att sätta upp ett tält och äta frukost och när vi var klara och hade lastat kajakerna så hade det också slutat regna. På eftermiddagen kom solen fram och sedan var det sol och oftast vindstilla resten av veckan. Vi hade mer tur med vädret än vad det brukar vara.

Lunnefågel

Stormfågel

Eiderfamiljer

Vi hade ofta djur omkring oss, fåglar som lunnefågel, stormfågel, spetsbergsgrissla, tretåig mås och många fåglar har ungar den här tiden på året.

En lunch intog vi lite för nära en silvertärnas bo och vi blev attackerade när vi skulle tillbaka till kajakerna. Vid ett annat tillfälle så attackerade en stormfågel en gåsmamma med ungar och 2 av ungarna blev på efterkälken varav en blev uppäten och den andra tog sin tillflykt till oss i kajakerna. Gåsungen fick åka snålskjuts med oss och efter 20 min så lyckades vi hitta familjen och ungen hoppade i vattnet och simmade mot sin familj men blev attackerad av stormfågel igen men lyckades undkomma 2 ggr genom att dyka. Hur det gick sen vet vi inte men ungen hade fortfarande ganska långt kvar att simma.

På väg in i Krossfjorden så hör vi plötsligt bakom oss ljudet av utblås från valar som var på väg ut ur fjorden. Det var vitvalar.

Vi kom mycket nära en storsäl, största sälen i Arktis, som låg och vilade på ett isflak.

Nyfikna gråsälar träffade vi på flera ggr som simmade runt kajakerna på 2-3 meters avstånd och ibland blev vi förföljda av dom. Vildrenar såg vi vid ett par tillfällen men dom var mer skygga.

En hel del blommor finns också i detta karga landskap.

Fjortonde julibukten och glaciär

Gammalt valskelett

Angående isbjörn så det enda vi såg under paddlingen var fotspår vid en camp samt på en holme som vi intog lunchen på en dag. Efter att vi blivit avsläppta från M/S Nordstjernen så såg dom en isbjörnshona med unge ungefär där vi campade första natten fick vi höra efteråt. Sällskapet som hade åkt med fartyget veckan när vi paddlade och nu plockade upp oss hade sett isbjörn vid 2 tillfällen på ganska nära håll och nu när vi hade kommit ombord så fick även vi se 2 st sovande isbjörnar men på mycket långt håll.