Grönland »
Färöarna »
Island »
Jan Mayen »
Norge »
Svalbard »
Antarktis »
Alaska »
Företag- och gruppresor »
 
Fakta & restips »
Böcker & kartor »
Försäkringar »
Boka en resa »
Om oss »
Kontakt »
Nyhetsbrev »
In English »
Jobba hos oss »
  Karta över Grönland

Grönlandsresor AB
Rastaholms Allé 27
178 90 Ekerö
SVERIGE

tel 08-556 269 70


Följ oss på Facebook

 

 

 


Hämta Acrobat Reader

 

 

       

M/S Roald Amundsen - Nordvästpassagen, 24 dagar (CENAMNWP1911)

Var med om upplevelser som är få förunnade när vi seglar i de stora upptäcksresandenas kölvatten genom den legendariska Nordvästpassagen. Upplev den råa och förrädiska skönheten i denna sällan besökta, orörda vildmark. Än idag är det få fartyg som kan navigera i denna isolerade havspassage som skär genom de avlägsna arktiska regionerna i Nordamerika.


Klicka bilden för större version

Nordvästpassagen är en vacker och farofylld farled mellan Stilla havet och Atlanten som har kostat många upptäcktsresande livet under åren. Sedan slutet av 1400-talet var sökandet efter denna mytomspunna sjöväg genom kanadensiska Arktis som en helig graal för upptäckare. Det finns uppgifter om nästan 40 expeditioner som seglade genom dessa vatten, antingen för att utforska de okända områdena eller för att hitta sjövägen till Asien. Det första dokumenterade försöket att ta sig igenom Nordvästpassagen gjordes 1497 av John Cabot. De mest kända resorna var James Cooks misslyckade försök 1776 och naturligtvis den olycksdrabbade Franklin-expeditionen 1845. Först att erövra Nordvästpassagen blev den norske polarforskaren Roald Amundsen på det konverterade fiskefartyget Gjøa under en expedition som pågick mellan 1903 till 1906. På vår Hurtigrutenresa följer vi i de stora upptäckarnas kölvatten för att utforska dessa beryktade vattenvägar.

Vi startar i Kangerlussuaq där du har chans att se några av Grönlands inuitbosättningar och den Unesco-listade Ilulissat-fjorden innan vi tar oss över Davis Sund och vidare i in i Kanadas arktiska övärld Nunavut. Sedan fortsätter vår expedition till hjärtat av den historiska Nordvästpassagen.

Vi fortsätter genom det iskalla vattnet i arktiska Kanada. Du kommer att förbluffas över den vidsträckta och orörda vildmark du ser från däck. Vi besöker flera platser där det finns spår av tidigare expeditioner och stannar till i några av världens nordligaste samhällen, utforskar legendariska vikar och kanaler, tar dig med på spännande turer i småbåtar och gör landstigningar. Om väderförhållandena tillåter sjösätter vi våra kajaker eller tar dig med på vandring.

Att vara på toppen av jordklotet innebär att man seglar genom isen. Precis som de stora upptäckarna måste vi anpassa oss efter isförhållandena, men oavsett var vi seglar eller vad vi ser kan vi lova en spännande expedition under trygga förhållanden. För när allt kommer omkring kommer du att segla in i Nordvästpassagen och det är något som få fartyg försöker sig på än idag.

Planerad färdplan
Dag 1: Köpenhamn / Kangerlussuaq
Dag 2: Itilleq
Dag 3: Ilulissat
Dag 4: Sisimiut
Dag 5-6: Davis sund
Dag 7: Pond inlet, Baffinön
Dag 8: Lancastersundet och Devonön
Dag 9: Beechy Island och Prince Leopold Island
Dag 10-11: Fort Ross och Bellot Strait
Dag 12: Till sjöss: James Ross Strait
Dag 13: Gjøahavn
Dag 14: Cambridge Bay, Victoria Island
Dag 15: Till sjöss: Coronation Gulf och Amundsen Gulf
Dag 16: Ulukhaktok
Dag 17: Smoking Hills
Dag 18-19: Beauforthavet
Dag 20: Point Barrow, Alaska (USA's nordligaste punkt)
Dag 21-22: Till sjöss: Segla genom Berings sund
Dag 23: Nome, Alaska/Vancouver, Kanada
Dag 24: Vancouver, Kanada

Färdplanen är endast en planerad rutt och kan pga is- och väderförhållanden och andra skäl komma att ändras. Flexibilitet är nyckeln till en lyckad expedition.

Båten vi färdas med - M/S Roald Amundsen
I oktober 2018 sjösätts Hurtigrutens nya skepp MS Roald Amundsen. Det nya skeppet använder ny hållbar hybridteknologi, vilket kommer att minska utsläppen och visar att hybridteknologi på stora fartyg är möjligt.
MS Roald Amundsen är det första av två hybridskepp som Hurtigruten bygger och sjösätter de kommande åren. Hybridteknologi, i kombination med en avancerad skrovkonstruktion och en effektiv elanvändning om bord kommer att minska bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen från fartyget med 20 procent. De nya fartygen är den största enskilda investeringen i Hurtigrutens historia.



Framtidens skepp kommer att vara tysta och utsläppsfria och med MS Roald Amundsen kommer Hurtigruten att vara ett flaggskepp för ett mer hållbart sätt att resa. Elektriska och tystare seglingar är inte bara miljövänliga, utan kommer också att öka naturupplevelserna för gästerna ombord. Fartyget är konstruerat speciellt för expeditioner i polara vatten och tar äventyrare från hela världen till de mest spektakulära destinationerna på vår planet – på det mest miljövänliga sättet.


 

 Datum (CENAMNWP1911)
  2019: 20 augusti - 12 september
 Pris per person i del av hytt: (SEK)
  Pris och tillgänglighet. Allt är nu fullbokat och priserna står bara kvar som referens.

Hyttkategori

  Pris
POLAR UTSIDES
RJ - Utsideshytt
Rymlig hytt, fönster men med begränsad utsikt (skymd av livbåtar), flexibla sänglösningar, TV. Vänligen observera: Denna hytt bokas automatiskt med dubbelsäng. Kontakta oss för att boka enkelsängar.
  Fullbokad!
RR - Utsideshytt
Större hytter på mittdäck varav de flesta på 20 m2. Flexibla sänglösningar, några med bäddsoffa, TV. Vänligen observera: Denna hytt bokas automatiskt med dubbelsäng. Kontakta oss för att boka enkelsängar.
  119562
ARCTIC SUPERIOR
TY - Utsideshytt
Stora hytter utan balkong, lättillgängliga på mittdäck, flexibla sänglösningar, TV, korg med toalettartiklar, vattenkokare, kaffe/te. Vänligen observera: Denna hytt bokas automatiskt med dubbelsäng. Kontakta oss för att boka enkelsängar.
  128367
XTD - Utsideshytt
Hytter på övre däck med balkong. Rymliga, varierande storlek, dubbelsäng, några har bäddsoffa. TV, korg med toalettartiklar, vattenkokare, kaffe/te.
  141574
XY - Utsideshytt
Lättillgängliga på övre däck. Stor balkong, dubbelsäng, TV, korg med toalettartiklar, vattenkokare, kaffe/te.
  141574
XT - Utsideshytt
Hytter på övre däck med balkong. Rymliga, varierande storlek, flexibla sänglösningar, några har bäddsoffa. TV, korg med toalettartiklar, vattenkokare, kaffe/te. Vänligen observera: Denna hytt bokas automatiskt med dubbelsäng. Kontakta oss för att boka enkelsängar.
  141574
SVITER
MF - Suite
Hörnsviter med stora fönster. Flexibla sänglösningar, TV, minibar, korg med toalettartiklar, badrock, vattenkokare, kaffe/te, espressomaskin. Utan balkong. Vänligen observera: Denna hytt bokas automatiskt med dubbelsäng. Kontakta oss för att boka enkelsängar.
  150379
ME - Suite
Sviter på övre däck med privat balkong. Varierande storlek, flexibla sänglösningar, några har soffa. TV, minibar, korg med toalettartiklar, badrock, vattenkokare, kaffe/te, espressomaskin. Vänligen observera: Denna hytt bokas automatiskt med dubbelsäng. Kontakta oss för att boka enkelsängar.
  159184
MD - L Suite
Stor hörnsvit med privat balkong, flexibla sänglösningar, bäddsoffa, TV, minibar, korg med toalettartiklar, badrock, vattenkokare, kaffe/te, espressomaskin. Anpassad för rullstol. Vänligen observera: Denna hytt bokas automatiskt med dubbelsäng. Kontakta oss för att boka enkelsängar.
  Fullbokat!
MC - Hörnsuite
Hörnsvit akterut med balkong och egen jacuzzi, varierande storlek, stora fönster, flexibla sänglösningar, några har soffa. TV, minibar, korg med toalettartiklar, badrock, vattenkokare, kaffe/te, espressomaskin. Vänligen observera: Denna hytt bokas automatiskt med dubbelsäng. Kontakta oss för att boka enkelsängar.
  207610
MB - XL Suite
Extrastor hörnsvit utan balkong. Ligger akterut med bäddsoffa, flexibla sänglösningar, stora fönster, TV, minibar, korg med toalettartiklar, badrock, vattenkokare, kaffe/te, espressomaskin. Vänligen observera: Denna hytt bokas automatiskt med dubbelsäng. Kontakta oss för att boka enkelsängar.
  207610
MA - XL Suite
Extrastor hörnsvit med privat balkong. Fartygets rymligaste hytt med stora fönster, flexibla sänglösningar, bäddsoffa, TV, minibar, korg med toalettartiklar, badrock, vattenkokare, kaffe/te, espressomaskin. Vänligen observera: Denna hytt bokas automatiskt med dubbelsäng. Kontakta oss för att boka enkelsängar.
  271444


Priserna gäller för det datum som är angivet. Hör med oss för att få dagsaktuella priser.

 Priset inkluderar
  • Flyg Köpenhamn - Kangerlussuaq inkl skatter och avgifter
• Transfer från flygplats till båt i Kangerlussuaq
• Hurtigruten Expeditionskryssning i vald hyttkategori med helpension
• Flygresa Nome - Vancouver
• Transfer från flygplats till hotell i Vancover
• En hotellnatt i Vancouver inkl frukost
• Vind- och vattenavstötande jacka
• Ilandstigningar med små båtar och aktiviteter ombord och till lands.
• Erfaret expeditionsteam som håller föredrag på engelska samt deltar på ilandstigningar och aktiviteter ombord
• Kaffe och te ombord
• Sviterna inkluderar ett antal tillägg, t.ex. måltidsdryck och välkomstgåva
 Priset inkluderar inte
  • Rese- eller avbeställningsförsäkring.
• Flyg som inte står nämnda
• Bagagehantering
• Dricks
• Tillvalsutflykter

Dagsprogram

Det här är en expedition som styrs av elementen och vår slutliga resplan avgörs alltid av rådande väder- och vindförhållanden. Säkerheten är högsta prioritet och kaptenen bestämmer den exakta rutten under resans gång. Därför är resplanen bara en indikation på vad du får uppleva men det är också det som gör varje kryssningsexpedition expedition så unik.

Dag 1: Köpenhamn / Kangerlussuaq
Expeditionen startar med en flygresa från Köpenhamn till Kangerlussuaq dit du ankommer sent på kvällen. Flygplatsen anlades av amerikanerna redan under andra världskriget och användes för mellanlandningar på flygningar till Europa. Idag är detta den viktigaste knutpunkten för internationella flygningar till Grönlands utspridda samhällen. Kangerlussuaq betyder ”stor fjord” och MS Roald Amundsen seglar nästan längs hela fjorden (19 mil) innan vi når öppet hav.

Dag 2: Expeditionens första landstigning
Tidigt på eftermiddagen kommer vi fram till den lilla byn Itilleq, som betyder ”nedsänkning”. Byn grundades 1847 på en annan ö, men flyttades senare en kilometer österut till sin nuvarande plats, cirka 5 mil söder om Sisimiut längst in i Itilleqfjorden. Här bor runt 130 personer som främst livnär sig på jakt och fiske. Det finns inget färskvatten på ön, så därför finns en avsaltningsanläggning i Itilleq som framställer färskvatten av havsvatten. Kyrkan här har en intressant historia: den byggdes i Thule (Uummannaq på norra Grönland) 1930 och flyttades till Itilleq 1963.

Som namnet antyder ligger det lilla samhället i en sänka omgiven av majestätiska, höga fjäll och glaciärer. Itilleq kan med rätta kallas polcirkelsbyn, eftersom polcirkeln går endast 200 meter söder om samhället.

Dag 3: Ilulissat - isbergens stad

Ilulissat ligger i ett hisnande landskap vid Ilulissatfjorden som finns med på Unescos världsarvslista. Här kan du se enorma isberg trängas vid fjordens mynning, precis utanför staden. De kommer från Jakobshavnsglaciären, en av norra halvklotets mest produktiva glaciärer. Isbergen tar sig nedför den två mil långa fjorden innan de kommer ut i Diskobukten. Beundra hur isens nyans förändras när den träffas av midnattssolens strålar. Lyssna till isbergens knakande och mullrande ekon från ena sidan av Ilulissat till den andra.Här erbjuder vi en mängd olika utflykter. Efter bara en kort promenad genom staden finns ett nät av korta leder som tar dig ut till fjorden. Ett annat alternativ att komma närmare isen är åka ut i lokala båtar, där det också finns chans att få syn på valar. Du kan också välja att se området från luften i flygplan eller helikopter.

Dag 4: Sisimiut - Modern bosättning med gamla traditioner

På väg till Sisimiut rekommenderar vi att du vistas på däck för att spana efter valar. I vattnen nära orten finns flera arter, som knölvalar och sillvalar. Längs Grönlands västkust kan också tumlare och vikvalar påträffas. Här finns också mängder av sälar, den vanligaste är grönlandssäl. Sisimiutligger fyra mil norr om polcirkeln och är en modern stad som samtidigt håller fast vid uråldriga traditioner. Följ med i land för att utforska den färgstarka staden där du kan besöka det lilla muséet, köpa lokalt hantverk eller vandra i bergen. Tvärs över bukten ligger Diskoön och orten Qeqertarsuaq. Det var här Gjøa-expeditionen och den andra Fram-expeditionen lade till för att ta ombord hundar och annan utrustning på väg till Nordvästpassagen.

Dag 5-6: Davis sund
Photo: Stein J Bjoerge
Vi korsar Davis sund, mellan Labradorhavet och Baffinbukten. Sundet är uppkallat efter den engelske upptäcktsresanden John Davis som ledde tre expeditioner i området mellan 1585 och 1587. Han letade efter en sjöväg genom Nordvästpassagen och upptäckte då Hudsonsundet. Davis var först med att uppmärksamma möjligheter till säljakt och valfångst i området och att man kunde fiska torsk även så här långt norrut.

Dag 7: En av Kanadas juveler i norr - Pond Inlet, Baffinön

Foto: City Escapes Nature Photo
Foto: City Escapes Nature Photo

Den brittiske polarforskaren Sir John Ross döpte samhället till Pond Inlet år 1818 efter John Pond, en känd brittisk astronom.Idag är det pittoreska Pond Inlet, även kallat Mittimatalik på språket inuktitut, en traditionell inuitbosättning på Baffinöns nordspets nära Nordvästpassagens östra inlopp. Pond Inlet omges av bergskedjor, flera dussin glaciärer, natursköna fjordar och vikar, isgrottor, jordpelare och drivande isberg. På väg dit seglar vi genom en vacker kanal med utsikt över fjälltoppar och glaciärer på Baffinön och Bylotön. Vid dessa breddgrader är havet fruset under större delen av året, och bara öppet i juli för en kort sensommarsäsong. Här kan vi börja titta efter Arktis vilda djur, bland annat isbjörnar. Pond Inlet blir också startskottet för vår arktiska safari eftersom det är en plats som lockar till sig stora flockar narvalar. När vi kommer i land kan du jämföra hur livet i kanadensiska Arktis skiljer sig från Grönland. Pond Inlet har ett litet besökscentrum och lokalbefolkningens uppvisning blir en av höjdpunkterna. På kvällen kryssar vi genom det spektakulära arktiska landskapet i Eclipse Sound.

Dag 8: Lancastersundet och Devonön - Övergivna bosättningar och möte med djurlivet


Foto: Albert Knapp Alamy

Devonön är jordens största obebodda ö (Antarktis räknas som en kontinent).

På Devonöns södra kust ligger Dundas Harbour, en övergiven bosättning med en gammal kanadensisk polisförläggning och flera arkeologiska fyndplatser. Följ med i land för att se ruinerna av några av dessa byggnader och imponerande platser från tiden då thulefolket, inuiternas förfäder, levde här. Väster om Dundas Harbour ligger Croker Bay, en stor fjord med två tidvattenglaciärer längst in i viken. Området har ett rikt djurliv och här hoppas vi få se säl, valross men också vitval och narval. Isbjörnar är vanliga i området och på tundran vid stranden hittar vi små populationer av polarhare och myskoxe. Croker Bay är en perfekt utgångspunkt för små båtutflykter och för att studera det marina djurlivet och glaciärerna på nära håll.

Dag 9: Beechy Island och Prince Leopold Island - Spännande platser med intressant historia

Vårt första stopp idag är Beechy Island, en plats som ofta nämns i samband med utforskandet av Nordvästpassagen. Den mest kända resan, fortfarande omgärdad av mystik, är den brittiska expeditionen ledd av Sir John Franklin. År 1845 seglade två skepp in i passagen och försvann. Trots att undsättningsexpeditioner skickades ut påträffades ingen av de 129 besättningsmännen levande. Man vet dock att Franklin-expeditionen övervintrade på Beechey Island 1845–1846. Tre gravar på stranden (samt ytterligare en från en av undsättningsexpeditionerna) är bevis på expeditionsmedlemmarnas olyckliga öde. När du går i land kan du besöka gravarna och ruinerna av Northumberland House, som byggdes av den expedition som försökte rädda Franklin och hans män. Här kan man lätt föreställa sig vilka utmaningar som de upptäcktresande ställdes inför i den frusna vildmarken på denna ödsliga plats.

Nästa stopp är Prince Leopold Island. Med sina lodräta klippor som reser sig högt upp ur havet är denna ovala ö hem åt hundratusentals sjöfåglar.

Dag 10-11: Fort Ross och Bellot Strait - Starka strömmar och isberg


Foto: All Canada Photos / Alamy Stock Photo

Bellot Strait är ett smalt sund som fungerar som passage från Prince Regent Inlet till Peel Sound och Franklin Strait. Söder om kanalen hittar du Boothiahalvön – den nordligaste punkten på Nordamerikas fastland. Det cirka två kilometer breda sundet har starka strömmar som kan komma upp i 15 kilometer i timmen. Isen kan göra området svårnavigerat och en noggrann bedömning av förhållandena måste göras för att hitta rätt tidpunkt så att man undviker de starkaste strömmarna. Men det finns ingen anledning till oro. MS Roald Amundsen är specialbyggt som expeditionsfartyg med en högre isklass, djupsonderingsdatabas, utdragbar framåtriktad sonar samt sökljus för isberg. Kaptenen och hans besättning har dessutom stor erfarenhet av att segla i förrädiska vatten. I den östra änden av kanalen ligger det historiska Fort Ross, en handelsstation som grundades av Hudson Bay Company 1937. Där ligger fortfarande två små stugor som underhålls av den kanadensiska kustbevakningen och hit söker sig ibland lokala inuiter under jaktresor. När vi har utforskat Fort Ross försöker vi ta oss igenom den trånga farleden Bellot Strait. I detta sund två världshav, Stilla havet och Atlanten.

När vi har tagit oss igenom passagen lämnar vi Atlanten och kommer ut i Stilla havet. Vi fortsätter naturligtvis att hålla utkik efter djur. Kom ihåg att ju fler ögon som håller utkik, desto större chans finns det att få se isbjörn, som är vanlig i detta område.

Efter att tryggt och säkert ha tagit oss ut från Bellot strait korsar vi Victoriasundet och anländer till Conningham Bay. Här sjösätter vi våra småbåtar för att utforska området. Vi hoppas få se mycket av det marina djurlivet, eftersom den grunda, breda viken är känd för att locka till sig vitvalar och isbjörnar.

Dag 12: James Ross Strait

Håll alltid utkik efter val till sjöss!
Njut av sjöresan genom det 18 mil långa och upp till drygt 6 mil breda James Ross Strait, uppkallat efter den brittiske polarforskaren James Clark Ross. I detta sund, som sträcker sig mellan King William Island och Boothiahalvön, seglade Roald Amundsen under Gjøa-expeditionen. Om vädret tillåter går vi i land för att vandra eller gör turer i småbåtar.

Dag 13: Gjøahavn - I hjärtat av Nordvästpassagen


Foto: Ondrej Prosicky

Gjøahavn är en populär destination för alla som är intresserade av arktisk historia. Orten har fått sitt namn av den norske polarforskaren Roald Amundsen, som övervintrade här under Gjøa-expeditionen. Han kallade platsen ”den finaste lilla hamnen i världen”. I Gjøahavn tillbringade Amundsen och hans män två år med att samla in vetenskapliga data och jaga karibuer. När Amundsen kom hit fanns inga europeiska bosättningar här, men han fick kontakt med lokalbefolkningen och lärde sig av dem hur man överlever i dessa polarområden. Lokalbefolkningen, netsilikinuiter, är direkta ättlingar till det gamla thulefolket och de har bott i området i över tusen år.

John Ross-expeditionen 1829-1833 besökte området och medlemmar i den ödesdigra John Franklin-expedition 1845 omkom alldeles i närheten, så Gjøahavn besöks ofta av arktiska historiefantaster. Idag är samhället känt för konst och hantverk – skulptörer härifrån har gjort sig kända för sina shamanansikten och skickliga sömmerskor tillverkar vackra föremål av inuittextilier. Här finns också kulturella höjdpunkter som Heritage Centre, Hamlet Centre och Northwest Passage Territorial Trail.

Under de varma månaderna när tundran täcks av blommor och havet är isfritt häckar många arktiska fåglar i närheten. Här kan man se lom, gås, and, tärna, labb, strandpipare, snösparv och fjälluggla. En ståtlig flock med myskoxar bor också på ön och här hittar vi även karibuer. När vi kommer fram får vi ett varmt välkomnande i denna ”finaste lilla hamnen i världen”.

Dag 14: Cambridge Bay, Victoria Island


Foto: Alan Sim

Cambridge Bay är ett samhälle beläget på Victoriaöns sydöstkust. På det inuitiska språket inuinnaqtun kallas orten ”Iqaluktuuttiaq” som betyder ”bra fiskeställe”. Samhället ligger nära Ekalluk River som är känt för sin jätteröding. Det har en rik arkeologisk historia och förutom det stora fiskbeståndet finns här också säl, gås, myskoxe och karibu. Överallt på denna stora ö finns arkeologiska platser som visar att urbefolkningen har levt i den här delen av Kanadas arktiska öar under de senaste fyra tusen åren. Roald Amundsen besökte Cambridge Bay 1905, men också 1918 när han återigen seglade igenom Nordostpassagen från väst till öst i det nya fartyget Maud. Fartyget köptes sedan av Hudson Bay Company som fraktfartyg för pälshandel och kom tillbaka till Cambridge Bay 1921. Hon användes sedan i några år innan hon sjönk i hamnen, och hennes exponerade skrov har varit landmärke i Cambridge Bay i över 80 år. Maud har nu bärgats och påbörjade i augusti 2017 sin resa tillbaka till Norge. Området har ett rikt djurliv med karibuer, myskoxar och sälar. I augusti när tundran lyses upp av vilda blommor vimlar det också av fåglar.

Dag 15: Coronation Gulf och Amundsen Gulf
Vi seglar först genom Coronation Gulf och sedan in i Amundsen Gulf, vilket naturligtvis känns lite extra högtidligt med tanke på vårt fartygs namn. Bakom oss lämnar vi mängder av små öar och labyrinter av kanaler som förvirrade de tidiga polarhjältarna. Under nästa del av sjöresan är det bara öppet hav mellan oss och Nordpolen! Tillbringa dagen med att lyssna till intressanta föredrag, prova träningslokalen och poolen ombord eller sortera dina foton. Expeditionsteamet kommer också att sammanfatta de upplevelser vi har haft under resan och presentera resplanen för de kommande dagarna.

Dag 16: Ulukhaktok - Konsttryck och världens nordligaste golfbana!
Ulukhaktok, även känd som Holman, är ett samhälle på Victoriaöns västkust i den kanadensiska arktiska skärgården. På grund av sitt isolerade läge har de ca 460 personer som bor i Ulukhaktok haft väldigt lite kontakt med resten av världen och håller därför fast vid många gamla traditioner i sin vardag. I regionen utvinns skiffer och koppar som bland annat används vid tillverkningen av ”ulus” – traditionella halvmåneformade knivar. De lokala hantverkarna är också internationellt kända för traditionell inuitkonst och konsttryck. På denna avlägsna plats ligger världens nordligaste golfbana och här hålls varje sommar en fyradagarsturnering.

Dag 17: Smoking Hills

Smoking Hills är en anmärkningsvärd syn med sina rökpelare som ringlar sig uppför klipporna på Cape Bathursts östra kust. Det är ligniten – en kombination av skiffer och svavelkis – som i samband med bergets erosion självantänds när den kommer i kontakt med luft. År 1850 skickades en sökexpedition till området för att hitta den försvunna Franklin-expeditionen. När man såg röken skickades en grupp iland för att undersöka den i tron att det var lägereldar från det saknade expeditionsteamet. Men allt man fann var dessa rökpelare och inte ett spår av Franklin-teamet.

Namnet på den närliggande byn Paulatuuq betyder ”platsen för kol”.

Dag 18-19: Beauforthavet
Du avgör själv hur du vill tillbringa dagarna till sjöss! Vi seglar genom Beauforthavet, uppkallat efter Sir Francis Beaufort som år 1805 utvecklade ett sätt att mäta vindens kraft, Beaufortskalan. Han ledde senare sökexpeditioner för att hitta Franklin och hans män i Nordvästpassagen. Passa på att njuta av faciliteterna ombord och skäm bort dig själv ordentligt i den avkopplande miljön. Här får du gott om tid att lära känna dina medresenärer och vi rekommenderar att du tillbringar så mycket tid som möjligt på däck för att fullt ut njuta av livet till sjöss.

Dag 20: Point Barrow, Alaska - USA:s nordligaste punkt


Foto: NASA - Jeff Schmaltz

Förutom att vara Alaskas nordligaste punkt (och därmed även USA:s) är Point Barrow också den plats där vi lämnar Beaufort-havet och kommer in i Tjuktjerhavet. På vägen håller vi utkik efter rätvalar och gråvalar. Närbelägna Barrow med sina 4 000 invånare är verkligen en stad i sin rätta bemärkelse om man jämför med våra tidigare landstigningar. På Inupiat Heritage Center har besökarna möjlighet att köpa konst och hantverk som lokala sniderier, masker, jackor och pälsvantar.

Dag 21-22: Segla genom Berings sund
Vitus Bering var den första att segla igenom detta sund år 1728, och då utan alla bekvämligheter som finns ombord idag. Under våra sista dagar till sjöss kan du ägna dig åt att läsa en bok, skriva vykort eller bara koppla av i poolen. Vi rundar den västligaste punkten på den amerikanska kontinenten, Kap Prince of Wales vid 168°V.

Dag 23: Nome, Alaska och Vancouver, Kanada
Vår episka resa slutar i Nome, där Roald Amundsen avslutade sin första expedition i Nordvästpassagen år 1906. År 1898 upptäckte tre lyckosamma svenska män guld i närheten av Anvil Creek, och inom ett år hade 10 000 män anlänt i ett desperat försök att upprepa bedriften. Vintern 1925 drabbades Nome av en difteriepidemi under just den tid då staden var helt avskärmad från resten av världen på grund av snö och havsis. För att frakta det serum som kunde bota sjukdomen fick man ta hjälp av slädhundar en stor del av sträckan från Anchorage, 160 mil bort. Du kan få reda på mer om denna hjälteinsats på Carrie M. McLain Museum.

Efter ilandstigning på morgonen åker vi till flygplatsen för att flyga till Vancouver. Där väntar en transfer som tar dig till hotellet för en övernattning.

Dag 24: Stadsrundtur i Vancouver, Kanada


Foto: Kenny Loui

Vancouver är en av Nordamerikas mest hållbara städer. Ta dig tid att njuta av kultur, restauranger, affärer, konst och musikscener i en fantastiskt naturskön miljö. Njut av en god frukost på hotellet innan du påbörjar din hemresa.

Resevillkor


   
 


Mer om båten Roald Amundsen


Den grönländska nationaldräkten används flitigt på Grönland.


Isberg i olika former


En knölval dyker framför ett isberg