Grönland »
Färöarna »
Island »
Jan Mayen »
Norge »
Svalbard »
Antarktis »
 
Företag- och gruppresor »
 
Fakta & restips »
Böcker & kartor »
Försäkringar »
Boka en resa »
Om oss »
Kontakt »
Nyhetsbrev »
In English »
Jobba hos oss »
  Karta över Grönland

Grönlandsresor AB
Rastaholms Allé 27
178 90 Ekerö
SVERIGE

tel 08-556 269 70


Följ oss på Facebook

 

 

 


Hämta Acrobat Reader

 
       

 Om oss

Grönlandsresor har funnits sedan år 2000 och är idag störst på resor till Grönland från Sverige. Vi har ett starkt kontaktnät över hela Grönland och ett tätt samarbete med lokala arrangörer. Vi erbjuder därmed ett stort utbud av resor för de flesta smaker. Hittar du inte vad du söker, kontakta oss så skräddarsyr vi din resa.

Vi erbjuder också resor till Antarktis, Färöarna, Island och Svalbard. Island med sina varma källor och sin historia från vikingarnas tid. Svalbard är välkänt för sina isbjörnar. Svalbard erbjuder också många andra upplevelser i sin vilda karga natur, alldeles i närheten av nordpolen.


Alexandra, Linda, Monica och Mikael

Grönlandsresor AB har självklart ställt statlig resegaranti hos Kammarkollegiet som ni kan kontrollera här:
Kammarkollegiet - Grönlandsresor

Läs mer om resegarantin här.

Vi är medlemmar i Svenska Resebyråföreningen SRF.
"Vi inom SRF ställer höga krav för att en resebyrå ska få bli medlem. Till exempel godkänner vi bara resebyråer med en sund ekonomi och som har erfaren och kompetent personal. Ett annat krav är att företaget har ställt den nödvändiga resegarantin. Vi ställer dessa krav för att du som resenär inte ska bli strandsatt om det oförutsedda inträffar."

Vårt organisationsnummer är 556671-4191

Vår hemvist är ute på Rastaholm i Ekerös kommun utanför Stockholm.
Rastaholms Allé 27, 178 90 Ekerö
Vilket också är styrelsens säte.

Betalningsinformation
Ni kan betala till oss i svenska kronor på följande sätt
Bankgiro: 5105-4120
Swish: 1232-82 59 82

Vi har även möjlighet att ta emot betalningar i följande valutor:
€ och ISK
Kontakta oss om ni vill betala i några av dessa.

Personuppgiftspolicy
För att få information om vad vi sparar för uppgifter om er och hur vi använder dem så läs vår personuppgiftspolicy.

Grönlandsresors hållbarhetspolicy

Grönlandsresor är en familjeägd småskalig resebyrå/researrangör vars verksamhet bygger på trogna och goda relationer. Vi gör kvalitet tillsammans och vi är så få att vi kan ses i ett rum. Grönlandsresor finns för att skapa goda upplevelser för resenärer och destinationer.

Grönlandsresor finns för att skapa goda upplevelser för resenärer och destinationer. Vi startade med Grönland och har spritt oss till andra kalla områden. Vi är övertygade att det är i mötet med vild natur och med okänd kultur som förståelse uppstår. Det är grunden till samarbete och hållbar utveckling. Hållbarhet är ett löfte om att lämna över något bra till våra barn och deras barn.

Resande kan ha positiva hållbarhets effekter:

  • När den bidrar till lärande, utbyte eller insikter. Det gör vi i mötet med människor, natur, djur, kultur och historia. Att uppleva andra platser ger oss en möjlighet att se sin egen vardag med andra ögon.

  • När den skapar lokala inkomster som ger förutsättningar för ett gott liv för de fast boende.

  • När besöken gör att djur och natur skyddas och värnas från utrotning.

Resande kan ha negativa hållbarhets effekter:

  • När besökarna riskerar att störa och förstöra för de fastboende och för lokal flora och fauna.

  • När lokala begränsade resurser prioriteras till besökare framför fastboende, t.ex. värme, el, vatten, mat, mark, sjukvårdsplatser eller avfallshantering.

  • Utsläpp av växthusgaser och dess klimatpåverkan är en stor utmaning. Den frågan är viktig både på kontoret, dit vi reser och framförallt i förhållande till transporter.

  • Att vara en god arbetsgivare, både hemma och borta, samt att värna säkerhet är två fundamentala hållbarhetsfrågor.

 

Hållbar utveckling för Grönlandsresor är en kontinuerlig strävan att göra mer nytta och mindre skada.

Här är 10 saker vi gör i förhållande till hållbarhet. Vi träffas en gång om året för att stämma av hur det går och hur vi kan bli bättre.

  1. Skapar respektfulla lokala möten på våra destinationer

  2. Sträva efter att utvidga säsongen där det är möjligt

  3. Hjälpa kunden att göra bra val

  4. Arbeta tillsammans med lokala leverantörer och lokala guider i så stor utsträckning som det är möjligt

  5. Ser till att våra besökare får information om “do/don't” för de platser de besöker

  6. Stödjer lokal kultur via våra arrangemang

  7. Väljer miljömässigt effektivare lösningar där alternativ finns

  8. Frihet att till stor del arbeta hemifrån och anpassar oss till våra medarbetares behov och livssituation

  9. Bygga och utveckla egen kunskap

  10. Jobba för att leverantörer och gäster prioriterar lokala råvaror.