Grönland »
Färöarna »
Island »
Jan Mayen »
Norge »
Svalbard »
Antarktis »
Alaska »
Företag- och gruppresor »
 
Fakta & restips »
Böcker & kartor »
Försäkringar »
Boka en resa »
Om oss »
Kontakt »
Nyhetsbrev »
In English »
Jobba hos oss »
  Karta över Grönland

Grönlandsresor AB
Rastaholms Allé 27
178 90 Ekerö
SVERIGE

tel 08-556 269 70


Följ oss på Facebook

 

 

 


Hämta Acrobat Reader

 

 

       

M/S Roald Amundsen - Nordvästpassagen, 29 dagar (AMNWP2018)

Var med om upplevelser som är få förunnade när vi seglar i de stora upptäcksresandenas kölvatten genom den legendariska Nordvästpassagen. Upplev den råa och förrädiska skönheten i denna sällan besökta, orörda vildmark. Än idag är det få fartyg som kan navigera i denna isolerade havspassage som skär genom de avlägsna arktiska regionerna i Nordamerika.


Klicka bilden för större version

Denna fantastiska kryssningsexpedition pågår i hela 29 dagar mellan 16 augusti och 13 september 2020.

Nordvästpassagen är en vacker och farofylld farled mellan Stilla havet och Atlanten som har kostat många upptäcktsresande livet under åren. Sedan slutet av 1400-talet var sökandet efter denna mytomspunna sjöväg genom kanadensiska Arktis som en helig graal för upptäckare. Det finns uppgifter om nästan 40 expeditioner som seglade genom dessa vatten, antingen för att utforska de okända områdena eller för att hitta sjövägen till Asien. Det första dokumenterade försöket att ta sig igenom Nordvästpassagen gjordes 1497 av John Cabot. De mest kända resorna var James Cooks misslyckade försök 1776 och naturligtvis den olycksdrabbade Franklin-expeditionen 1845. Först att erövra Nordvästpassagen blev den norske polarforskaren Roald Amundsen på det konverterade fiskefartyget Gjøa under en expedition som pågick mellan 1903 till 1906. På vår Hurtigrutenresa följer vi i de stora upptäckarnas kölvatten för att utforska dessa beryktade vattenvägar.

Att vara på toppen av jordklotet innebär att man seglar genom isen. Precis som de stora upptäckarna måste vi anpassa oss efter isförhållandena, men oavsett var vi seglar eller vad vi ser kan vi lova en spännande expedition under trygga förhållanden. För när allt kommer omkring kommer du att segla in i Nordvästpassagen och det är något som få fartyg försöker sig på än idag.

Planerad färdplan
Dag 1: Vancover, Kanada
Dag 2: Vancover till Nome med flyg
Dag 3-8: Beringsundet, Chukihavet, , Beauforthavet, Point Barrow, Amundsenbukten, Smoking Hills vid Cape Bathurst
Dag 9-19: Nordvästpassagen med: Ulukhaktok och Cambridge Bay (Iqaluktuuttiaq) på Victoriaön, Fort Ross, Beechey Island, Dundas på Devonön, Pond Inlet (Mittimatalik) på Baffinön.
Dag 20: Labrador Sea och korsning av Davissundet
Dag 21: Ilulissat
Dag 22: Sisimiut
Dag 23: Nuuk
Dag 24: Ivittuut
Dag 25: Labrador Sea
Dag 26: Red Bay, Labrador
Dag 27: Corner Brook
Dag 15: Till sjöss: Coronation Gulf och Amundsen Gulf
Dag 28: Till sjöss
Dag 29: Halifax

Färdplanen är endast en planerad rutt och kan pga is- och väderförhållanden och andra skäl komma att ändras. Flexibilitet är nyckeln till en lyckad expedition.

Båten vi färdas med - M/S Roald Amundsen
2019 sjösätts Hurtigrutens nya skepp MS Roald Amundsen. Det nya skeppet använder ny hållbar hybridteknologi, vilket kommer att minska utsläppen och visar att hybridteknologi på stora fartyg är möjligt.
MS Roald Amundsen är det första av två hybridskepp som Hurtigruten bygger och sjösätter de kommande åren. Hybridteknologi, i kombination med en avancerad skrovkonstruktion och en effektiv elanvändning om bord kommer att minska bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen från fartyget med 20 procent. De nya fartygen är den största enskilda investeringen i Hurtigrutens historia.



Framtidens skepp kommer att vara tysta och ha minimalt med utsläpp och med MS Roald Amundsen kommer Hurtigruten att vara ett flaggskepp för ett mer hållbart sätt att resa. Elektriska och tystare seglingar är inte bara miljövänliga, utan kommer också att öka naturupplevelserna för gästerna ombord. Fartyget är konstruerat speciellt för expeditioner i polara vatten och tar äventyrare från hela världen till de mest spektakulära destinationerna på vår planet – på det mest miljövänliga sättet.

Resdatum:
2020-08-16 till 2020-09-13, 29 dagar

Priser

Hyttkategori (Uppdaterad 181206)

  Pris
POLAR UTSIDES
RJ - Utsideshytt   Fullbokad!
RS - Utsideshytt   174673
RR - Utsideshytt   187656
ARCTIC SUPERIOR
TT - Utsideshytt   Fullbokad!
TY - Utsideshytt   203885
XTD - Utsideshytt   228228
XY - Utsideshytt   228228
XT - Utsideshytt   228228
SVITER
MF - Suite   259063
ME - Suite   270423
MD - L Suite   304503
MC - Hörnsuite   369418
MB - XL Suite   359681
MA - XL Suite   473283

 

 Priset inkluderar
  • En hotellnatt i Vancouver inkl frukost
• Flyg Vancover, Kanada till Nome i Alaska inkl skatter och avgifter
• Transfer från hotell till flygplats i Vancover och flygplats till båt i Nome
• Hurtigruten Expeditionskryssning i vald hyttkategori med helpension
• Vind- och vattenavstötande jacka
• Lån av stövlar och vandringsstavar.
• Ilandstigningar med små båtar och aktiviteter ombord och till lands.
• Erfaret expeditionsteam som håller föredrag på engelska samt deltar på ilandstigningar och aktiviteter ombord
• Fotokurs
• Bilder och filmklipp efter resan
• WiFi (dock svårt med uppkoppling på flera ställen)
• Kaffe och te ombord
• Sviterna inkluderar ett antal tillägg, t.ex. måltidsdryck, alacarterestaurang och välkomstgåva
 Priset inkluderar inte
  • Rese- eller avbeställningsförsäkring.
• Flyg som inte står nämnda
• Bagagehantering
• Dricks (förväntas inte)
• Tillvalsutflykter som arrangeras av lokala arrangörer
• Diverse utflykter i små grupper med expeditionsteamet som t.ex. kajakpaddling.
• Visa i USA (ESTA) och Canada (ETA)

Det här är en expedition som styrs av elementen och vår slutliga resplan avgörs alltid av rådande väder- och vindförhållanden. Säkerheten är högsta prioritet och kaptenen bestämmer den exakta rutten under resans gång. Därför är resplanen bara en indikation på vad du får uppleva men det är också det som gör varje kryssningsexpedition expedition så unik.



Ilulissat - isbergens stad
Foto: Mikael Grönvik, Grönlandsresor


Sisimiut


Photo: Stein J Bjoerge
 

Foto: City Escapes Nature Photo
Pond Inlet, Baffinön
Foto: City Escapes Nature Photo


Devonön är jordens största obebodda ö
Foto: Albert Knapp Alamy



Beechy Island
 


Fort Ross och Bellot Strait - Starka strömmar och isberg
Foto: All Canada Photos / Alamy Stock Photo



Till havs finns alltid chansen att få syn på val.
 


Myskoxe
Foto: Ondrej Prosicky


Cambridge Bay, Victoria Island
Foto: Alan Sim


Ulukhaktok


Smoking Hills är en anmärkningsvärd syn med sina rökpelare som ringlar sig uppför klipporna på Cape Bathursts östra kust. Det är ligniten – en kombination av skiffer och svavelkis – som i samband med bergets erosion självantänds när den kommer i kontakt med luft. År 1850 skickades en sökexpedition till området för att hitta den försvunna Franklin-expeditionen. När man såg röken skickades en grupp iland för att undersöka den i tron att det var lägereldar från det saknade expeditionsteamet. Men allt man fann var dessa rökpelare och inte ett spår av Franklin-teamet.
 


Point Barrow, Alaska - USA:s nordligaste punkt
Foto: NASA - Jeff Schmaltz


Vancover
Foto: Kenny Loui

Resevillkor


   
 


Mer om båten Roald Amundsen


Isberg i olika former


En knölval dyker framför ett isberg