Skip to main content

Klassisk tur till Sydgeorgien

Sydgeorgien, en unik plats på jordklotet. På denna ö belägen i det antarktiska havet finns det miljoner kungspingviner ackompanjerade av pälssälar, elefantsälar och albatrosser. Ön är fantastisk vacker med över 2000 meter branta berg som skjuter upp ur havet. Högsta berget Mount Paget är 2934 möh.

OBS! Den här sidan visar inte en specifik resa så det kan finnas skillnader i upplägg beroende på avgång. Se översikterna för varje fartygs expeditioner som ni hittar i avdelningen för Antarktis. 

På en klassisk tur besöker vi inte bara Sydgeorgien utan besöker även Falklandsöarna, Sydorkneyöarna och den forskningsstation som ligger där. Vi kommer till Weddellhavet och ser de karaktäristiska enorma blocken av isberg som är så typiska för Antarktis. Vid Brown Bluff stiger vi iland på den Antarktiska kontinenten, här finns det en säregen geologi där vi kan se spår av den enorma förödelsen då en vulkan exploderade här. Vi seglar in i den fortfarande aktiva vulkanen Deception Island innan vi beger oss över Drake Passagen tillbaka till Ushuaia på Eldslandet i det sydligaste Argentina.

Under hela resans håller våra experter föredrag om intressanta ämnen som är kopplade till vår expedition. Det kan vara om fåglar, geologi, historiska expeditioner, navigering, kontinentalplattor, pingviner, vulkaner, eller allt möjligt som är av intresse att lyssna till.

Turens planerade rutt i korthet
Dag 1: Avresa Ushuaia eller Puerto Madryn om det är första turen för säsongen
Dag 2: Till sjöss
Dag 3: Falklandsöarna det nordvästra området
Dag 4: Port Stanley, Falklandsöarna (på en del turer så besöker vi inte Stanley utan fokuserar på naturen på den nordvästra delen).
Dag 5 - 6: Till sjöss
Dag 7 - 10: Sydgeorgien
Dag 11: Till sjöss
Dag 12: Sydorkneyöarna
Dag 13: Till sjöss
Dag 14 - 17: Antarktiska halvön och Sydshetlandsöarna
Dag 18 - 19: Drakepassagen
Dag 20: Ushuaia

Dag 1:
På eftermiddagen lämnar vi hamnen i Puerto Madryn i norra Patagonien vid Valdeshalvön eller Ushuaia i sydligaste Argentina och lägger kursen mot Falklandsöarna.

Dag 2:
Ute i Atlanten, med västanvinden i ryggen, får vi följe av olika arter av albatrosser och stormfåglar. Vi sätter kurs för vår väg till Falklandsöarna.


Albatros - Foto: Mikael Grönvik, Grönlandsresor
 

Dag 3:
Framme vid Falklandsöarna, eller Malvinas som argentinarna kallar ögruppen som de fortfarande anser tillhöra landet, trots att de förlorade kriget mot britterna. Vi planerar att spendera en hel dag på den fascinerande västsidan av ögruppen. Vi kommer på Saunders se 4 häckande pingviner; åsne- kungs-, magellan- och klipphopparpingvin. Här finns även svartbrynade albatrosser och skarv.


Foto: Mikael Grönvik, Grönlandsresor
Häckande svartbrynad albatros
 

Som alternativ så besöker vi istället Carcass. En vandring längs stranden på Carcass Iland kommer att ge oss vyer av magellan- och åsnepingviner och vi kommer att komma nära olika sjö- och vadarfåglar samt kalkongam och caracara men även sångfåglar.


Foto: Mikael Grönvik, Grönlandsresor
En Caracara på Carcass. Dessa rovfåglar kan vara mycket fräcka och är nyfikna på det mesta. Man ska inte låta en liten pocketkamera ligga tillgängligt för de är nyfikna och kan ta den med sig.
 

Dag 4:
I Port Stanley, huvudstaden på Falklandsöarna, kan vi notera att kulturen här är en blandning av sydamerikanskt och viktoriansk charm. I Port Stanley och omkringliggande områdena kan vi se en hel del gamla clippers som kapsejsat för ca 100 år sen. Ni rör er på egen hand här i Stanley och ett besök i kyrkan och museet (inträde ingår inte).


Kyrkan i Stanley - Foto: Erwin Vermeulen
 

Dag 5 & 6:
Till sjöss - På vägen till Sydgeorgien kommer vi att korsa den antarktiska konvergensen, den kallvattenström som utgör gränsen till det Antarktiska havet. När den passeras så sjunker temperaturen dramatiskt. Här vid konvergensen kommer vi att få se extra mycket fåglar.

Dag 7 - 10
Sydgeorgien - Runt eftermiddag dag 8 kommer vi till vårt första landningsställe på Sydgeorgien. Vi kanske kommer att besöka Elsehulviken, som är en mycket aktiv strand där pälssälar föder sina kutingar. Vi åker sen vidare mot Right whale bay, Salisbury Plain, Godthul, St Andrews bay, Gold Harbour, Cooper bay och Drygalskifjorden så ni kommer att få se ett brett spektrum av landskap och djurliv med elefantsälar, pälssälar och pingviner.


Kungspingvinerna tränger ihop sig, pälssälar och elefantsälskutar myser i sötvattnet. Foto: Mikael Grönvik, Grönlandsresor
 

Golden Harbour - Foto: Mikael Grönvik, Grönlandsresor
 

Vid Fortuna Bay så kanske vi gör en vandring i Shackletons fotspår över till Strömnessviken. Där och vid Grytviken ser vi ett övergivet valfångstsamhälle där nu kungspingviner istället vandrar på gatorna och sälar har tagit över byggnaderna. i Grytviken gör vi även ett besök i Valfångstmuseet och besöker Ernest Shackletons grav.


Foto: Mikael Grönvik, Grönlandsresor
Dessa pälssälar kan komma upp i en hastighet av 40 km/h på land! I bakgrunden ser vi elefantsälar.
 

Mycket kungspingviner är det...
Foto: Mikael Grönvik, Grönlandsreor
 

Elefantsälskutarna respekterar inte det avstånd som vi ska hålla till dem. Vi får inte närma oss sälarna mer än 15 meter men det är helt ok att låta dem utforska oss på deras villkor.
Foto: Mikael Grönvik, Grönlandsresor
 

På eftermiddagen, dag 10 så kommer vi att segla iväg från Sydgeorgien på vår färd söderut mot Antarktiska halvön.

Dag 11
Till sjöss där vi spanar efter sjöfåglar och valar.

Dag 12
Sydorkneyöarna om isen inte stoppar oss, vilket ibland kan vara fallet så här års. - Vi planerar att göra ett besök på Orcadas station, en Argentinsk bas. Den vänliga personalen berättar om livet här och vad de gör och visa oss runt i anläggningen. Vi kan också njuta av de vackra vyerna av glaciärerna som omgärdar området.

Dag 13
Till sjöss. Håll utkik efter val och det så karaktäristiska "tabulära" isbergen (stora kantiga block av is med platt topp som kan vara enorma).

Dag 14 - 17
Om isförhållanden tillåter seglar vi in i Weddellhavet genom Antarctic Sound där de så karaktäristiska enorma blocken av isbergen välkomnar oss till den östra sidan av Antarktiska halvön. Vi planerar ett besök i Brown Bluff där vi kan få sätta ner fötterna på den antarktiska kontinenten. Brown Bluff är ett geologiskt intressant ställe där en enorm explosion inträffade då en vulkan smälte glaciären ovanför så att en sjö bildades som sedan full ner i vulkanen.


Vid Brown Bluff ser man fortfarande spår av den enorma explosion som inträffat här.
Foto: Mikael Grönvik, Grönlandsresor
 

Vi kommer kanske att besöka Cierva Cove där vi befinner oss i en värld av isberg där det passar att göra en zodiaktur med förhoppning att få riktigt fina foton. Krabbätarsälar och leopardsälar ses ofta i området och grupper av hakbandspingviner ses vid den lilla ön i viken. Det är ett typiskt antarktiskt landskap omgärdat med glaciärinsprängda höga berg. Mikkelson Harbour på den södra sidan av Trinity Island upptäcktes av den svenska antarktisexpeditionen 1901-04 ledd av Otto  Nordenskjöld. (En fantastisk historia!) Åsnepingviner häckar på stranden och weddelsälar ligger ofta vid stranden. Vi ser också lämningarna av en gammal valfångststation från 1900-talet och en argentinsk räddningsstuga.


Vandring uppför berget på Deception Island
Foto: Mikael Grönvik, Grönlandsresor
 
Deception Island är en aktiv vulkan där vi seglar in i kratern genom en öppning där bergväggen rasat in och bjuder in till en trygg naturlig hamn. Här finns det varma källor och en fantastisk vy av spetsiga berg som inramar kratern. Det finns även en övergiven valfångststation och massor av fåglar. Efter Deception Island seglar vi via Halvmåneön ut i Drakepassagen.
 
Den gamla valfångststationen på Deception Island. Det ryker för att vattnet är uppvärmt av den vulkaniska aktiviteten. Foto: Mikael Grönvik, Grönlandsresor

Dag 18 - 19
Till sjöss över Drakepassagen.
 
Dag 20

Kap Horn
Foto: Mikael Grönvik, Grönlandsresor
 

Det är inte alltid så här lugnt väder när vi rundar Kap Horn.

På morgonen anländer vi till Ushuaia på Eldslandet i Argentinska Patagonien.

Fritextsökning

Karta

  • Vi bevakar branschgemensamma frågor och påverkar riksdag, regering och offentliga myndigheter när det gäller utredningar och lagförslag.